vrijdag 12 oktober 2012

Filosoferen rond 'gelukkig zijn'.


Dit is onze eerste filosofieles. Eerst spraken we over het filosoferen zelf.

Na het verhaal ‘de Japanse steenhouwer’, stond het onderwerp gauw vast: “Wat is geluk/gelukkig zijn?”  Gaandeweg stelden de leerlingen enkele filosofische vragen op.

Hieronder kunnen jullie enkele van de vele gesprekken lezen. Niet alle leerlingen kwamen aan bod; zij werden er niet toe verplicht.

Er heerste een aangename ongedwongen sfeer; dit is alleszins voor herhaling vatbaar! Veel leesplezier.

Stanne         
Ik denk dat heel veel geld hebben mijn nú gelukkig kan maken. Maar als ik dan uiteindelijk alles heb, kan ik naar niets meer uitkijken en dan is alles saai. Dat maakt dan weer ongelukkig. Dus nú wil ik veel geld, maar niet voor altijd.

Andres         
Geld maakt maar even gelukkig. Maar je mama en familie maken je altijd gelukkig.

Staf               
Hoe rijker je wordt, hoe meer je wilt.

Kyra              
Als ik samen ben met mijn familie of met mensen waarvan ik hou, ben ik gelukkig.

Paco             
Ik ben nu gelukkig; eigenlijk al 3 jaar. Ik doe al 3 jaar animatie en dat maakt mij gelukkig.

Stanne         
droom waarmaken, maakt gelukkig. Iedereen heeft wel een andere droom, dus iederen wordt op een andere manier gelukkig.

Nadia            
Samen zijn met vrienden maakt mij gelukkig.

Selmanour  
Je kan ook gelukkig zijn als je alleen bent.

Paco             
Als je iets supergraag wil, moet je ervoor gaan. Als je het bereikt, ben je gelukkig.

Mohamed   
Als je je droom niet kan waarmaken, bijvoorbeeld iemand die een piloot wil worden en het niet kan, word je juist ongelukkig.

Stanne         
Het proberen een droom te verwezelijken, kan je ook gelukkig maken. Trouwens je omgeving bepaalt vaak wat je dromen zijn. Je evolueert, ontmoet nieuwe mensen en krijgt daardoor soms nieuwe dromen of mogelijkheden.

Mohamed   
Als ik moet kiezen tussen mijn droom waar te maken en vrienden die me dit beletten te doen, dan kies ik voor mijn droom.

Stanne         
Als vrienden je weerhouden iets te doen, moet je die niet als vrienden beschouwen.

Helena         
Je kan gelukkig zijn en tegelijk toch even ongelukkig.

Stanne         
Je kan niet gelukkig zijn zonder je ooit ongelukkig te hebben gevoeld, want anders ken je het verschil niet en weet je niet wat gelukkig zijn is.
Je kan niet gelukkig geboren worden, want je moet eerst beseffen wat ongelukkig zijn is.
Je kan trouwens niet zomaar gelukkig worden; je moet er iets voor doen.
Het opperste geluk bestaat niet, want iemand die gelukkig is, wil                    uiteindelijk meer.
Gelukkig zijn is tijdelijk.

Warre          
Als je weet dat je een goed leven gaat leiden, kan je je makkelijker gelukkig voelen.

Staf               
Iedereen heeft geluk, omdat hij mag leven.

Kyra              
Niet waar. Iemand die met een erge ziekte wordt geboren en misschien maar 5 jaar kan leven, kan niet gelukkig zijn.

Stanne         
Dat hangt af van je karakter. Je kan er heel je leven sip om zijn óf je kan er ook het beste van maken. Je moet je leven -hoe kort ook- leuk maken.

Helena         
Je hoeft niet rijk te zijn om gelukkig te zijn; een dak boven je hoofd,                         genoeg eten hebben,.. is genoeg. Al kunnen sommige daklozen ook gelukkig zijn.
Als je plots minder hebt dan je gewoon was, ben je ongelukkig.
              
Elisa              
Als je van in het begin niet veel hebt, dan ben je gelukkig met wat je hebt.

Kobe             
Rijkdom bepaalt je geluk niet.

Stanne 
Je gelukkig voelen heeft te maken met je persoonlijke behoefte. Sommige mensen zijn met weinig gelukkig en anderen zijn met veel ongelukkig.
De weg naar het doel, maakt soms meer gelukkig dan het doel zelf.
Gelukkig zijn is afhankelijk van je persoonlijkheid, de plaats waar je leeft en de tijd.
 
Warre          
Het verlangen naar iets, is soms leuker dan het te hebben.
Als je bijna je droom hebt, dan bereik je de top van gelukkig zijn.

Amanuel     
Ik heb een boekje over iemand die denkt dat zijn klavertje-4 hem geluk brengt. Maar als hij plots geluk heeft terwijl hij het klavertje niet meer heeft, beseft hij dat hij niets nodig heeft om geluk te hebben.

Stanne         
Geluk hebben is niet hetzelfde als gelukkig zijn.

 Warre          
Geluk hebben maakt gelukkig.

 Stanne         
Dieren kunnen zich, denk ik, niet gelukkig voelen. De hersenen van een mier zijn bijvoorbeeld te klein. Zij hebben enkel hun instinct.

 Paco             
Dat kunnen ze wel testen, hoor.

 Kobe             
Mijn papa zegt dat we zelf dingen moeten kopen. Hij heeft gelijk, want het maakt mij gelukkiger als ik zelf iets koop.

Antwoorden op de vraag: “Wat maakt jou gelukkig?”

Nadia                                    Vakantie
Paco                                      Mijn kleine broer die naar mij lacht
Dorus                                    Een kleine broer hebben
Lily                                         Zwemmen
Raoul                                    Mijn gezin
Andres - Kyra - Selmanour            Mijn familie
Kobe - Staf - Roos              Vrienden en familie
Julianny                                Mijn ouders
Amanuel                              Baas worden van de geheime diensten
Lin                                          Veel dingen
Warre                                   Vrienden en familie die me respecteren
Chardeh                               Vrienden en familie die me steunen
Mohamed                           Vrienden en familie die achter me staan
Elisa                                       Weten dat mijn familie van me houdt
Helena                                  Een paard hebben
Stanne                                  Weekend!   

 En toen was Stanne plots overgelukkig... prettig weekend iedereen!

Geen opmerkingen: