zondag 17 november 2013

FILOSOFEREN rond het begrip "normaal"


FILOSOFEREN “Wat bedoel je met: doe eens normaal? Wat is normaal?”
Tijdens een kringmoment vroeg ik de kinderen een normaal persoon te tekenen.
Hier de tekeningen:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sommige leerlingen gaven meer uitleg bij hun “normaal persoon”:

             David Ik tekende iemand met heel gewone kleren, zonder superkrachten en met een gewoon karakter; iemand normaal dus. Neen, eigenlijk zijn zijn benen iets te lang om normaal te zijn.

             Zoë      Ik tekende enkel het gezicht. Als iemand een gewoon gezicht heeft met alles erop, is die normaal. Iemand zonder oog bijvoorbeeld is niet normaal, omdat dat niet veel voorkomt. Iemand met 1 been zie je vaker; dat is normaler.

            Iemand is normaal als die eruit ziet als de meeste mensen.

 
 
Robbe Ik vind dat iedereen een normaal persoon heeft getekend, want iedereen is gelijk. Je kan niet iemand beschouwen als speciaal of normaal.

Staf     Iedereen is een mens. Niemand is eigenlijk normaal, want iedereen is anders.

Charlin   Iedereen is anders, maar ook gelijk.
 

Raoul     Ik heb niemand getekend, want niemand is normaal. “Normaal” bestaat niet.
 
Roos     Ik kon ook niet iemand tekenen, want ik wist niet wat normaal zijn is
 
Nujan    Niemand is normaal; iedereen is anders. Gelukkig, want anders zou de wereld saai zijn.
 
Heleen   Mensen, die "gek" zijn, zijn niet normaal. Alhoewel; iedereen heeft iets normaal. Iedereen eet, dus dat is normaal.
 
Robbe Niets is normaal. Als we niet weten wat normaal juist is, bestaat het niet.
 
Paco    Als “normaal zijn” niet bestaat, dan “abnormaal zijn“ ook niet.
 
David  Gemiddeld zijn, is normaal.
 
Joppe  Vind jij een zwerver bijvoorbeeld normaal?
 
David  Neen, want hij heeft minder geld dan de meeste mensen.
 
Robbe Iemand die anders is dan jou, is dus niet normaal?
 
David  Neen, ik rook niet, maar ik vind iemand die rookt wel normaal, omdat veel mensen dat doen. Er zijn niet veel zwervers, dus…
            Normaal zijn verschilt van cultuur
            Wat in België normaal is, is soms in een ander land niet normaal en omgekeerd.
            Bij ons vinden zwervers zichzelf waarschijnlijk ook niet normaal.
            In België is een stadsmens met een sterk huis, een goede job en meestal goede reacties, normaal.
 
Staf     Iedereen is normaal. Een mens is een mens en dus normaal (arm of rijk).
 
Zoë      Als je iets verandert, dan is het niet meer normaal.
 
Jone    Ik moet eerst wennen aan iets wat is veranderd. Eerst vind ik het dus abnormaal, na het wennen vind ik het weer normaal.
 
Heleen  Jullie vinden het bijvoorbeeld niet normaal dat ik een short draag op een koude dag, maar voor mij is dat wel normaal. Iedereen kiest wat hij of zij normaal vindt.
 
Paco    Iets normaal vinden, is een beslissing van de mens. Wij hebben dat woord uitgevonden. Als we dat niet hadden gedaan, waren we hier nu niet over bezig. Elke mens is van natuur dezelfde.
 
Robbe   Iedereen heeft een andere mening. Wie heeft het recht te kiezen welke mening juist is; te   kiezen wat normaal zijn is?
 
Joppe  Normaal zijn is afhankelijk van gewoontes, van wat jezelf juist vindt, waar je woont op de wereldbol en bij wie.
 
Dorus zocht “normaal” op in het verklarend woordenboek: 
                 
               normaal= gewoon, volgens de regel, niet bijzonder, alledaags
               (Enkel Astrid en David zijn het ermee eens.)
 
 
Heleen veranderde haar mening: Iemand die “gek” is, kan wel normaal zijn.
 
Saskia Het is “normaal” dat we geen pasklaar antwoord hebben. Bij filosoferen is er niet één juist antwoord.

 
 
 
 

1 opmerking:

Filip (papa Heleen) zei

Boeiende discussie.

Is 'normaal' (voldoen aan de norm) dan datgene wat de meerderheid doet? Niet altijd. Gelukkig maar.

Het belangrijkste is, denk ik: wees vooral jezelf! ;-)